Strona 1 z 2

[3 ed.] Mechanika - pytania

: ndz gru 06, 2009 1:25 pm
autor: Armoks
Zakładam temat, bo chyba już nadszedł czas.

Z miejsca mam pytanie dotyczące talentów. O ile rozumiem talenty mogę przyłączać do miejsc na własnej oraz drużynowej karcie postaci za darmo w momencie gdy toczy się opowieść [Story Mode]. Czy mogę wtedy korzystać ze zdolności tych talentów (ciągle mowa o trybie opowieści)? Jeżeli tak, to mam pytanie odnośnie talentu:"I'll sleep when I'm dead" ["Exhaust this card to recover 2 fatigue"]. Pozwala on, wypalając się, zdjąć 2 żetony zmęczenia. To czy dzięki niemu 2 min po walce, wykorzystując go, cała drużyna może pozdejmować wszystkie swoje żetony zmęczenia?

Edytka: A szczęśliwi, szczęśliwi :)

Re: [3 ed.] Mechanika - pytania

: ndz gru 06, 2009 1:34 pm
autor: raskoks
szczęśliwi posiadający swój egzemplarz :)
Z braku Polskiej wersji - sugeruje żeby używać w nawiasach angielskich nazw - tak żeby uniknąć niejasności przy tłumaczeniach :)

[3 ed.] Mechanika - pytania

: ndz gru 13, 2009 1:17 pm
autor: neishin
Dobra, jedziem. Chyba jestem młotek, bo nie do końca są dla mnie pewne rzeczy jasne i wolę się upewnić przed sesją czy tak jest czy nie.

1. Rzut na atak. Atakujacy ma tyle kości niebieskich ile wynosi cecha (Siła przy ataku wrecz, ZR przy dystansowym). Plus żółte kości za każdy stopień wytrenowania odpowiedniej umiejętności. Białe/czarne pomijam w tym przykładzie. Do rzutu dodaje sie fioletowe kości wyzwania? Jesli tak to rozumiem, ze w ilosci odpowiadajacej cesze celu - czyli jedna jesli jest wieksza niz pol cechy atakujacego, dwie jesli jest rowna, trzy itd. To wszystko?

2. Postaci maja jeden manewr darmowy. Rozumiem, ze atak jest manewrem (znaczy wykorzystanie karty akcji)?

3. Czy przeciwnicy tez moga zagrywac karty akcji podstawowych (takich jak Parry, Block itd)?

[3 ed.] Mechanika - pytania

: ndz gru 13, 2009 2:51 pm
autor: Armoks
neishin pisze:
1. Rzut na atak. Atakujacy ma tyle kości niebieskich ile wynosi cecha (Siła przy ataku wrecz, ZR przy dystansowym). Plus żółte kości za każdy stopień wytrenowania odpowiedniej umiejętności. Białe/czarne pomijam w tym przykładzie. Do rzutu dodaje sie fioletowe kości wyzwania? Jesli tak to rozumiem, ze w ilosci odpowiadajacej cesze celu - czyli jedna jesli jest wieksza niz pol cechy atakujacego, dwie jesli jest rowna, trzy itd. To wszystko?

Atak nie jest testem przeciwstawnym, dlatego nie porównujesz cech, a dajesz tylko jedną fioletową kostkę wyzwania, jako podstawową trudność trafienia. Dalej, jako MG możesz je dodawać lub odejmować.

neishin pisze:
2. Postaci maja jeden manewr darmowy. Rozumiem, ze atak jest manewrem (znaczy wykorzystanie karty akcji)?

Każdy z graczy podczas swojej tury dostaje 1 manewr za darmo, za kolejne płaci punktami zmęczenia. Użycie karty NIE jest manewrem. Na co wykorzystuje się manewry masz gdzieś napisane w podręczniku (nie mam go teraz przy sobie).

neishin pisze:
3. Czy przeciwnicy tez moga zagrywac karty akcji podstawowych (takich jak Parry, Block itd)?

Potwory/BN mogą korzystać z podstawowych kart akcji. Chyba jest to napisane na stronie 47 ToA.
A jeżeli nie chce ci się szukać, to zacytuję tekst z jednego z dzienników:
FFG pisze:
In addition to the standard Basic Actions available to all characters (assuming they meet the individual action's requirements), creatures and NPCs have access to some specific, thematic actions.

Re: [3 ed.] Mechanika - pytania

: ndz gru 13, 2009 5:02 pm
autor: neishin
Armoks pisze:
Atak nie jest testem przeciwstawnym, dlatego nie porównujesz cech, a dajesz tylko jedną fioletową kostkę wyzwania, jako podstawową trudność trafienia. Dalej, jako MG możesz je dodawać lub odejmować.


Damn, to cholernie łatwo jest trafić.

Armoks pisze:
Każdy z graczy podczas swojej tury dostaje 1 manewr za darmo, za kolejne płaci punktami zmęczenia. Użycie karty NIE jest manewrem. Na co wykorzystuje się manewry masz gdzieś napisane w podręczniku (nie mam go teraz przy sobie).


Wszystko jasne.

Armoks pisze:
Potwory/BN mogą korzystać z podstawowych kart akcji. Chyba jest to napisane na stronie 47 ToA.
A jeżeli nie chce ci się szukać, to zacytuję tekst z jednego z dzienników:
FFG pisze:
In addition to the standard Basic Actions available to all characters (assuming they meet the individual action's requirements), creatures and NPCs have access to some specific, thematic actions.

[/quote]

Nic na ten temat w ToA nie znalazłem, a podany cytat tylko podreśla, ze to są "specific, thematic actions", czyli pewnie te, co sa w bestiariuszu wypisane przy danym przeciwniku.

[3 ed.] Mechanika - pytania

: ndz gru 13, 2009 5:24 pm
autor: Armoks
neishin pisze:
Damn, to cholernie łatwo jest trafić.

Na 1 fioletowej tak, poziom trudności wzrasta przy dwóch kostkach wyzwania. Przykładowo, na wczorajszej sesji jeden z moich graczy przy 4 niebieskich kostkach, 1 czerwonej, 2 żółtych, 4 białych, 2 fioletowych i 2 czarnych nie zdołał okraść przechodnia, pomimo tego że okradany był zagadywany (a może to tylko pech?) :)

neishin pisze:
Nic na ten temat w ToA nie znalazłem, a podany cytat tylko podreśla, ze to są "specific, thematic actions", czyli pewnie te, co sa w bestiariuszu wypisane przy danym przeciwniku.

"In addition to the standard Basic Actions available to all characters" - ten fragment mówi nam, że każdy (włącznie z potworami i BN-ami) ma dostęp do podstawowych akcji. Natomiast potwory i BN mają jeszcze swoje fikuśne akcje. - tak przynajmniej uważają na forum FFG ("Hopefully that clears it up for you."). Zresztą, jakby to wyglądało, gdyby gigant mógł zaatakować tylko raz na 4 tury?

[3 ed.] Mechanika - pytania

: wt gru 15, 2009 9:59 am
autor: neishin
Dobra, jestem po pierwszej sesji, na której pojawiły się takie pytania:

1. 3 graczy jest w walce. Jeden ginie. Co się dzieje z inicjatywą? Czy z toru inicjatywy odejmuje się tą na której działał? Tą, którą wyrzucił przy określaniu inicjatywy? Nie zdejmuje się żadnej?

2. Jak używać talentów "odpalanych" w walce - jako manewr czy jako akcję (to pewnie jest w podręczniku, ale nie potrafie tego znaleźć)?

[3 ed.] Mechanika - pytania

: wt gru 15, 2009 1:54 pm
autor: Armoks
neishin pisze:
1. 3 graczy jest w walce. Jeden ginie. Co się dzieje z inicjatywą? Czy z toru inicjatywy odejmuje się tą na której działał? Tą, którą wyrzucił przy określaniu inicjatywy? Nie zdejmuje się żadnej?

O ile dobrze pamiętam, nie ma nic napisane na ten temat, więc technicznie nie zdejmujesz wcale. Gracze nadal wybierają, kto i kiedy działa, ale jeden żeton pozostaje niewykorzystany. Chociaż osobiście zdjąłbym pierwszy od góry :)
neishin pisze:
2. Jak używać talentów "odpalanych" w walce - jako manewr czy jako akcję (to pewnie jest w podręczniku, ale nie potrafie tego znaleźć)?

IMO "odpala" się je za darmo. Manewrem jest podmienianie kart talentów, a nie ich wykorzystywanie.

[3 ed.] Mechanika - pytania

: śr gru 16, 2009 7:50 pm
autor: Beamhit
Armoks pisze:
Czy mogę wtedy korzystać ze zdolności tych talentów (ciągle mowa o trybie opowieści)?


Raczej nie, bo w story mode gracze raczej słuchają, co master ma do powiedzenia ;)

[3 ed.] Mechanika - pytania

: śr gru 16, 2009 9:07 pm
autor: Armoks
Beamhit pisze:
Raczej nie, bo w story mode gracze raczej słuchają, co master ma do powiedzenia ;)

Otrzymałem odpowiedź na forum FFG (ale nieoficjalną), że poza walką, czyli podczas tego Story Mode, gracz może używać talentów, kiedy tylko chce. :)

[3 ed.] Mechanika - pytania

: śr gru 16, 2009 11:01 pm
autor: neishin
Jest to w sumie sensowne. Inaczej większość talentów nie-walecznych (np. socjalnych) by się marnowała:D

BTW czy w trybie opowiesci można sobie wymieniać kości niebieskie na czerwone/zielone?

Re: [3 ed.] Mechanika - pytania

: śr gru 16, 2009 11:13 pm
autor: szelest
neishin pisze:
BTW czy w trybie opowiesci można sobie wymieniać kości niebieskie na czerwone/zielone?

Można. Jest to dość dokładnie opisane w FAQ na stronie FFG. Poczytaj:)

Re: [3 ed.] Mechanika - pytania

: czw gru 17, 2009 1:06 am
autor: raskoks
Otrzymałem odpowiedź na forum FFG (ale nieoficjalną), że poza walką, czyli podczas tego Story Mode, gracz może używać talentów, kiedy tylko chce. :)

Z lektury podręczników to wynika :) - w zasadzie "story mode" to praktycznie normalna gra z odpuszczeniem potrzeb zbliżania jak w walkach czy innych ważnych wydarzeniach gdzie timing jest ważny :)

[3 ed.] Mechanika - pytania

: pn gru 21, 2009 8:43 pm
autor: Armoks
Właśnie przejrzałem zaktualizowane FAQ, otóż jest tam odpowiedź na pytanie neishin'a, a które ja zadałem Jay'owi. Chodzi o inicjatywę i sytuację, gdy gracz umiera/schodzi z pola walki. W skrócie, jest tak jak napisałem wcześniej.
FAQ pisze:
Initiative: When Participants Die
Initiative tokens are not removed from the initiative track when a player character or NPC is defeated in combat. That token still occupies the same “spot” in the initiative order. The remaining participants of that type have more options for when they may choose to take their turn in the initiative order, though each participant is still restricted to being activated once per round.


Przy okazji mam pytanie, może wy jesteście bardziej rozumni niż ja. Chodzi mi o zaklęcie [Blade in the dark]. Jak wy widzicie to zaklęcie? Miecz przeskakuje z cienia w cień i tnie - taki kij samobij, samoobsługowy? Czy jakoś inaczej?

[3 ed.] Mechanika - pytania

: sob gru 26, 2009 11:59 am
autor: neishin
Pytanie o tworzenie postaci - gracze zaczynają wydawać punkty na cechy. Od jakiego poziomu je kupują? Od tego w tabelce czy od tego w tabelce+1?

[3 ed.] Mechanika - pytania

: sob gru 26, 2009 10:25 pm
autor: Armoks
Chyba od tego +1. Przejdź po akapitach i popatrz, co tam pisze. Aktualnie nie mam przy sobie podręcznika, więc nie wesprę cię dokładnie.

[3 ed.] Mechanika - pytania

: ndz gru 27, 2009 11:36 am
autor: neishin
Tam pisze rzeczywiscie +1. Tylko w takim razie po kiego buta jest tam ta tabelka z mniejszymi wartościami? Bo skoro i tak trzeba dodac 1 zawsze i wszędzie to mogli po prostu od razu dać te wartości w tabelce.

Re: [3 ed.] Mechanika - pytania

: ndz gru 27, 2009 11:51 am
autor: szelest
A to +1 nie zależy od profesji?

[3 ed.] Mechanika - pytania

: ndz gru 27, 2009 12:00 pm
autor: Armoks
szelest pisze:
A to +1 nie zależy od profesji?

Dokładnie to +1, o którym myślałem pochodzi od profesji, każda profesja ma dwie cechy główne. Natomiast rasowe plusy są już wypisane w tabelce.

[3 ed.] Mechanika - pytania

: ndz gru 27, 2009 12:13 pm
autor: neishin
Aaaa, no, wszystko jasne, dziekuje bardzo:D

Re: [3 ed.] Mechanika - pytania

: sob sty 02, 2010 2:34 pm
autor: raskoks
Teraz pora na kilka pytań ode mnie:
1) BG zużywa kartę podczas swojej tury - czy na końcu tej tury zdejmujemy już jeden "recharge" żeton ?
Bo jeśli tak to nie ma chyba różnicy prawie między czasem 0 i 1 na karcie (prawy górny róg)
2)jak rozumiem nie ma w tej edycji PP ? (triki cos pisal że są - ale jakoś wzmianek w podręcznikach nei widze) - ale za to pokonany gracz raczej pada nieprzytomny ? A jak to wygląda w kwestii przeciwników waszym zdaniem ?
3) Czy każdy talent można podłączyć do karty drużyny ? (oczywiście jeśli jest odpowiedni slot ) ?
4)Jaki jest domyslny stan osoby która ma po równo czerwonych i zielonych klocków na swoim "stance meter" ?
5)Czy w "encounter" wchodzi się w stanie neutralnym czy "domyślnym" dla postaci
6)Z której strony karty korzysta postać w stanie "neutral" ?

[3 ed.] Mechanika - pytania

: sob sty 02, 2010 9:51 pm
autor: rdo
6) z właściwej dla domyślnego stanu

Re: [3 ed.] Mechanika - pytania

: ndz sty 03, 2010 12:57 am
autor: raskoks
no tak ale w zasadzie nie sprecyzowałem pytania - co jesli domyslny stan jest neutral ?:D

[3 ed.] Mechanika - pytania

: ndz sty 03, 2010 2:35 am
autor: neishin
1) Owszem, w tej samej turze, w której je użył może zdjąć jeden znacznik. Zazwyczaj nie ma kart z cooldownem 1.
2) Ja też nie zauważyłem, jest tylko dopisek, że jeżeli MG bardzo zależy na niezabiciu graczy to może po skonczeniu się ran spowodować omdlenie gracza raczej niż śmierć.
3) Jeśli jest slot to tak.
4) Jeśli ktoś ma po równo czerwonych i zielonych to na początku gry tą postacią określa, która strona bardziej mu przeważa. Wtedy przez całą grę tą postacią to jest jego strona docelowa.
5) Standardowo tak, wychodzi z pozycji neturalnej, chyba że z poprzednich opisów wynikało inaczej - wtedy MG może zgodzić się na zaczęcie z innej pozycji.
6) Rozumiem, że chodzi o zagrywanie kart, kiedy jeszcze nie przesuneło się znacznika stance'a - wtedy tą, która ma więcej pól (w przypadku remisu patrz punkt 4).

Re: [3 ed.] Mechanika - pytania

: ndz sty 03, 2010 12:11 pm
autor: raskoks
dzięki neishin :) - o to mi chodziło
btw - czy mi się zdaje czy wyjście z walki bez obrażeń jest bardzo ale to bardzo trudne w tej edycji ?

[3 ed.] Mechanika - pytania

: ndz sty 03, 2010 1:46 pm
autor: Armoks
raskoks pisze:
btw - czy mi się zdaje czy wyjście z walki bez obrażeń jest bardzo ale to bardzo trudne w tej edycji ?

Nie jest trudne, o ile nikt nie atakował gracza :)
Jest trudne, bo minimalnie można zadać 1 ranę, niezależnie od wyparowania.

Re: [3 ed.] Mechanika - pytania

: ndz sty 17, 2010 11:00 pm
autor: raskoks
Pojawiły się kolejne pytania i niejasność:
1)Rzucam czar typu "magic dart" - czy dodajemy jakieś kostki wyzwania ? (nie liczę tych z bycia engage) bo jeśli nie to naprawdę ciężko jest magowi nie trafić czarem :) albo kostki pecha za zbroję przeciwnika ?
2)Czy w walce zawsze podczac ciosu ejst tylko ejdna ksotka wyzwania -bo manewry obronne dają tylko dodatkowe kostki pecha
3)Nie moge znależć w podręczniku ale chyba tak ma być - jeśli bohaterowie mają inicjatywę taką jak wrogowie to i tak pierwsi są herosi ?
4) Test inicjatywy to jest niemodyfikowany test agility ? używamy jakiś czerwonych albo zielonych kostek?
5) Jakie czasne na krytyki mają potwory ? bo są podane ich charakterystyki przy standardowym wyposażeniu lecz nie mamy info ile boons potrzeba na krytyka.

[3 ed.] Mechanika - pytania

: pn sty 18, 2010 12:40 am
autor: Krishakh
Nie jestem ekspertem, ale z tego co pamiętam:
1- Właściwie tak jest, ale można doliczyć kostki wyzwania z jakiejś cechy przeciwstawnej, w tym przypadku myślę, że Agility.
2- Można zrobić przeciwstawnie do Strength przeciwnika, jest to wypisane jako opcja (z tego co pamiętam).
3- Tak jest, BG zawsze są przed NPC-ami na równej inicjatywie.
4- Raczej się nie używa- chyba, że postać "z powodów narracyjnych" jest w takim a takim stanie. Ja bym nie używał w ogóle (niemożność zinterpretowania kropelek w czerwonych, czy klepsydr w zielonych).
5- Po prawdzie- nie wiem.
Proponuję przeczytać Errata & FAQ zamieszczone na stronie FFG. Tam to wszystko stoi (no i poprawione są ewidentne błędy, np. cecha broni fast).

Re: [3 ed.] Mechanika - pytania

: pn sty 18, 2010 1:05 am
autor: raskoks
niestety nie wszystko jest w faq ;-)
ale rzecz jasna poszukam sobie odpowiedzi :D
a co do:
1) i 2) mam wrażenie że w podręczniku kilkakrotnie podkreślają że walka nie jest testem przeciwstawnym i dlatego ma domyślny (1d) poziom trudności. Tak mi się zdaje - choć nie do końca mnie to zachwyca :P

[3 ed.] Mechanika - pytania

: pn sty 18, 2010 11:00 am
autor: Krishakh
Mnie też nie zachwyca, bo nawet w systemie przeciwstawnym wychodzi jakieś 75% szans na udane trafienie. My tak gramy (przeciwstawne wartości Siły) i jest fajnie :razz: . Sam nie natknąłem się na to w podręczniku, ale MG stwierdził, że tak można interpretować zasady, szczególnie jeśli chodzi o punkt 2.
Jeśli chodzi o punkt 1 to pewnie nie trzeba wykonywać przeciwstawnego testu w ogóle i jest to bardziej uzasadnione- w poprzedniej edycji też nie celowało się strzałką, tylko trafiało z automatu.
raskoks pisze:
ale rzecz jasna poszukam sobie odpowiedzi :D

Przynajmniej na 3 i 4 już nie musisz- tych akurat jestem pewien :wink: .
Pozdrawiam.