Strona 1 z 1

Magia w tworzonym świecie - radzcie

: śr sty 18, 2006 11:56 am
autor: Tristan
Ostatnio czytałem sobie książkę "Eragon" (wszyscy wiedza o co chodzi). Bardzo spodobało mi się przedstawienie w niej magii, która nie jest "uwięziona" w sztywnych, wręcz schematowych formułkach zaklęć (typu kula ognia, piorun itp.), ale daje się formować poprzez tajemny język. To mnie urzekło i jeszcze bardziej zainteresowało, gdyż świat systemu daje nam o wiele więcej swobody - to my wymyślamy zaklęcia, które pasują do odpowiedniej sytuacji.

Poza tym staram się stowrzyć na bazie mechnizmu warhammera troszke zmieniony system z wykorzystaniem tej magii, która została przedstawiona w Eragonia (nie czytałem drugiego tomu). Jednak jest jedno ale...

Swoboda tej magii jest dużym plusem, ale też minusem, który polega na tym, że doświadczony mag jest nie zniszczalny, nie pokonany. I tutaj chciałbym się was poradzić, czy macie jakieś orginalne pomysły by temu zaradzić ? Nanieść jakieś ograniczenia, wplątać coś w tą "magię" tak by nie dawała całkowitej władzy osobom, które spędzają czas na studiowaniu jej tajników (magom). Może ktoś czytał drugą edycje i jest w niej coś więcej na temat magii w świecie Christophera Paoliniego...

: pn lut 27, 2006 8:36 pm
autor: Shivan
Radze zapoznac sie z systemem Ars Magica, tam opracowana jest magia spontaniczna. IV edycja byla udostepniona za darmo na sieci.

Re: Magia w tworzonym świecie - radzcie

: pn lis 28, 2011 9:41 pm
autor: Constipator369
W kolejnych częściach dowiadujemy się, że poświęca się tyle energii, ile zużylibyśmy robiąc coś ręcznie, więc rzucając jeden naprawde potężny czar czujemy się wycieńczeni, jakby hmmm... nigdy nie umiałem wymyślić dobrego porównania, ale dodam, że niewielkie czary mogą być bardzo męczące, jeśli są źle skonstruowane. Przykładowo zaklęcie ,,zwiąż" może rzucającego zabić, gdyż jest jedno jasne polecenie. Jeśli przeciwnik wyrwie się lub ucieknie, to czar będzie go ścigał, wyczerpując użytkownika. Wymagana jest więc znajomość przeciwzaklęć, które negowały by poprzedni czar, zanim on doprowadzi do śmierci, choć zalecane jest formowanie dłuższych, ale bezpieczniejszych zaklęć.

Re: Magia w tworzonym świecie - radzcie

: ndz gru 18, 2011 10:59 am
autor: jakkubus
Tristan pisze:
Ostatnio czytałem sobie książkę "Eragon" (wszyscy wiedza o co chodzi). Bardzo spodobało mi się przedstawienie w niej magii, która nie jest "uwięziona" w sztywnych, wręcz schematowych formułkach zaklęć (typu kula ognia, piorun itp.), ale daje się formować poprzez tajemny język. To mnie urzekło i jeszcze bardziej zainteresowało, gdyż świat systemu daje nam o wiele więcej swobody - to my wymyślamy zaklęcia, które pasują do odpowiedniej sytuacji.


Przedstawienie magii (jak prawie wszystko inne) zostało przez Paoliniego zerżnięte z innych książek. Takie zamawianie, magia słów zostały pokazane już w trylogii Ziemiomorze Ursuli K. Le Guin. A jeśli chodzi o pojedynki na umysły, to są one żywcem wyjęte ze Zguby Elfów A. Norton i M. Lackey. W ogóle znacznie trudniej w trylogii Dzie(dz/w)ictwo znaleźć coś wymyślonego przez autora. Nie żebym jakoś szczególnie nie cierpiał Eragona (nawet przyjemne czytadło), ale lepiej zajrzyj do klasyki.

Re: Magia w tworzonym świecie - radzcie

: pt kwie 06, 2012 5:38 pm
autor: TMPlar
Można spowodować, że szucanie bardziej skomplikowanych zaklęć jest bardzo długie. Można uzbroić drugą stronę w efekty, które sobie z tym radzą. Każdą tarczę da się złamać wkładając z to odpowiednio dużo siły. Możesz stworzyć setting w którym tylko magowie mają sens. Operacja kosztami zaklęcia już była wyżej pokazana.

Magia w tworzonym świecie - radzcie

: pt kwie 06, 2012 6:23 pm
autor: Bortasz
Z punkty widzenia mechaniki, jedyne RPGie które mają nieskrępowaną magię to Ars Magicka i Mag Wstąpienie/Przebudzenie.
Oba systemy świetnie oddają właśnie kształtowanie świata siłą woli, zamiast typowych zaklęć Vanciańskich ala kula ognia. W dodatku co zaręcza sporo graczy ich mechaniki nie są przekoksowane.
Z czego do światów fantasy bardziej polecam Ars magicke niż maga. Magicka ma wbudowaną mentalność średniowiecza do magii, podczas gdy Mag to już bardziej współczesna mentalności.
Przykłady: współcześnie mamy Energie, w średniowieczu mieli 4 żywiołu. My wiemy że rośliny, zwierzęta i ludzie to Biologia(Życie) w średniowieczu to były trzy niezależne królestwa.

Re: Magia w tworzonym świecie - radzcie

: pt kwie 06, 2012 7:22 pm
autor: Siriel
Bortasz pisze:
Z punkty widzenia mechaniki, jedyne RPGie które mają nieskrępowaną magię to Ars Magicka i Mag Wstąpienie/Przebudzenie.
Oraz Amber RPG.

Magia w tworzonym świecie - radzcie

: pt kwie 06, 2012 8:10 pm
autor: dreamwalker
Ale Amber to rozwiązał w jeszcze inny sposób.
Tam po prostu oprócz paru tricków, które znałeś zawsze (Logrusowe rękawice, magia kuchenna Mandora) pojedynkując się z kimś mogłeś się z nim co najwyżej przerzucać jakąś pierwotną energią magiczną (i było to skomplikowane, niebezpieczne i wyczerpujące). A żeby mieć fajne efekty stosunkowo niskim kosztem trzeba było wypowiedzieć większość zaklęcia i zostawić sobie kilka ostatnich słów na aktywację (czytałem książki, nie system).
Pod tym względem, magia Amberu podobna jest do magii w D&D (gdzie również rzucanie czarów to de facto dokańczanie inkantacji), do której dodatkowo doklejono owo "rzucanie się pierwotną magią' jako opcję dostępną zawsze i nie wymagającą zapamiętywania czy odpoczynku.

Do tematu:
Jest też trochę systemów, w których magia może być Bardzo nieskomplikowana (czyt. mówisz co chcesz osiągnąć, rzucasz, mg mówi co osiągnąłeś)
Jednym z nich jest FATE (Ale to oznacza albo korzystanie z bardzo ogólnego rozwiązania albo budowę swojego systemu z gotowych klocków)
Ciekawą opcję przedstawia też Lady Blackbird (i zdaje się podobnie jest w TSOYu, ale nie mam 100% pewności), gdzie pod umiejętnością Czary miałbyś podumiejętności, które określałyby co umie wyczarować postać (wtedy stosunkowo łatwo użyć takich efektów a trudniej tych, których nie masz na liście)

Re: Magia w tworzonym świecie - radzcie

: pt kwie 06, 2012 8:14 pm
autor: Grom
Zamknięcie magii w ramy zaklęć ma ten sens, że dzięki temu trudniej przegiąć moc magów. Bo jak nie dasz takich ograniczeń to gracze Cię (lub współgraczy-nie magów) zjedzą.
Najlepszy tego przykład miałem na sesji SW, gdzie gracz wpadł na pomysł duszenia mocą...na gałce ocznej.

Magia w tworzonym świecie - radzcie

: sob kwie 07, 2012 2:47 am
autor: Albiorix
@"nie przekoksowane mechaniki AM i Maga"

Początkowa drużyna w AM może kasować armie i smoki, być niemal niezniszczalna i przejmować kontrolę nad wszystkim czego akurat nie zanihiluje.

Początkowa drużyna w Magu mogłaby na pierwszej sesji zniszczyć ludzką cywilizację a na trzeciej stworzyć nową w świeżo zmajstrowanym kosmosie, gdyby tylko ten świat nie był pewien jeszcze bardziej absurdalnych przegięć.

Re: Magia w tworzonym świecie - radzcie

: sob kwie 07, 2012 8:44 pm
autor: TMPlar
Wg mnie ograniczenia wprowadzić tutaj nie trudno. Dlaczego niby taki mag mógłby być niepokonany? Koszt zaklęć byłby jednoznaczenie połączony z ich obrażeniami co ogranicza maksymalną ilość bezpośrednich obrażeń jakie taki mag może zdziałać. Dodatkowo każda bariera ochronna byłaby zniszczalna. Wojownik byłby się przez nią w stanie przebić zadając jej określone ilość obrażeń. Należało by opisać taką magię na poziome maksymalnej abstrakcji z założeniami, że nie ma niczego niezniszczalnego/zawsze trafiającego/samouruchamiającego się. Można by w takich ramach stworzyć dowolnie słabych magów.