I. Co do opcji afterburn i handbrake, to jej zastosowania w przypadku pojazdów nie widzę, gdyż nie określasz przy pojazdach (tak samo jak przy postaciach) z jaką prędkością będziesz sie poruszać w rundzie.
II. Odnośnie zasad ruchu pojazdów:
1. Na stronie 96 przeczytać można: „Using the Pilot skill is a move action” co w oczywisty sposób zaprzecza połowie tego, co można przeczytać pod Vehicle i Starship combat – czyli bug.
2. Na stronie 191 jest napisane: „Vehicle can move only during the move action”, co jest sprzeczne z zapisem na stronie 188, ktory wyraźnie mówi, że pojazd porusza się także podczas full attack action, no ale można to potraktować, jako wyjątek od tej zasady.
Na stronie 191 jest napisane: “A vehicle’s pilot can make one attack and one move action, or two move actions if he does not attack”.W ramce na stronie 187 pisze mniej więcej to samo, z adnotacja odnośnie Move Action: “The vehicle moves a number os squares up to the limit of its speed”.
Nic ale to nic, co można by wyczytać w zasadach o ruchu pojazdów w Revisedzie nie mówi nam jakoby pojazd mógł poruszać się z prędkością równą 4x jego prędkości podanej w polach (squares). Może co najwyżej przekroczyć ją dwukrotnie i to tylko wtedy, gdy pilot zamienia akcję ataku na akcję ruchu. Nb. nie wiem na podstawie czego twierdzisz, że podczas akcji ataku, pojazd się porusza.
Z ramki na stronie 187 dowiedzieć się można, co prawda, że „Actions during vehicle combat are handled the same way as actions during personal combat.” Oprócz tego, gdy się porówna predkości maksymalne pojazdów podane w km/h (Max Velocity) z predkościami podanymi w polach (Speed), to widać, że Max Velocity jest właśnie poczwórna wielokrotnością Speed. Składając – panie dzieju – jedno z drugim, można dojść do wniosku, że -- podobnie jak postać w „personal combat” -- tak samo pojazd może przekroczyć swoją prędkość w ramach akcji całorundowej. Jeśli jednak konsekwentie trzymać sie tego podobieństwa, to pojazd ten nie może podczas takiej akcji strzelać.
Reasumując, wychodzi coś takigo: Pilot pojazdu może wykonać move action, attack action lub full round action. Jeśli wykonuje move action, to jego pojazd może zużyć tyle punktów ruchu, ile wynosi jego „Speed”. Jeśli wykonuje akcję ataku, to pojazd nie porusza się podczas tej akcji. Może oprócz tego zdecydować się na akcję całorundową. Ma tutaj dwie opcje: jeśli nie zmienia prędkości i kierunku jazdy, to może wykonac akcję pełnego ataku. Wtedy pojazd porusza się na wprost z predkością, ktorą miał w ostatniej rundzie (tzn. przejezdża tyle pól, ile przejechał w ostatniej rundzie, niezależnie od tego, czy były to dwie, czy jedna akcja ruchu czy może akcja całorundowa). Jeśli pilot – w ramach drugiej opcji – wykonując akcje całorundową zmieni kierunek lub prędkość jazdy, to nie może atakować ale ma do dyspozycji podczas tej tury pełną prędkość pojazdu, czyli 4x „Speed”. Nie może jednak w takim razie korzystać z bonusów jakie dają opcje „driving defensively” oraz „full defense”, ponieważ postać, wykonujaca bieg jako akcję całorundową równiez nie może tego zrobić.
III. W kwestii jazdy wierzchem:
Na stronie 97 przeczytać można: „Ride is a move action except when otherwise noted for the special task listed above”. Używanie skilla niekoniecznie musi się wiązać z wykonaniem rzutu kością, tak więc uważam, że jeździec jest raczej ograniczony do pojedynczej akcji ataku, bo sterowanie wierzchowcem (czyli Ride) zużywa akcję ruchu. Nie ma żadnych zasad, które można by przeciwstawić zapisowi na stronie 97.