Zrodzony z fantastyki

 
Łodzianin
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 77
Rejestracja: sob lut 16, 2013 10:34 pm

Zasady prowadzenia bitew

ndz mar 17, 2013 4:12 pm

W D&D zawsze brakowało zasad prowadzenia bitew. Przedstawiona poniżej zasada może służyć za protezę. Nie jest zbyt rozbudowana i mam pewne wątpliwości co do przykładowych stworów w tabeli, więc proszę szanownych forumowiczów o pomoc w dopracowaniu pomysłu.

Moja zasada prowadzenia bitew jest oparta o nową umiejętność – Wiedza (taktyka).

Faza pierwsza - przygotowanie
Przed przystąpieniem do bitwy należy obliczyć względną siłę zebranych przez bohaterów armii. Pomoże nam w tym poniższa tabela

Siła jednostki Przykładowe oddziały
1___________100 poborowych, kilku pomniejszych magów (lub jeden potężniejszy), Wywerna
2___________100 zawodowych żołnierzy, Gliniany golem
3___________100 żołnierzy elitarnych, Gigant chmurowy
4___________Wyjątkowo potężny czarodziej, Marlith
5___________Piekielny Czart, Dorosły smok

Siłę armii ustalamy dodając do siebie siłę poszczególnych jednostek.
Przykład: Rycerz Zygmunt ma na swoje usługi 1000 poborowych i 200 najemników (żołnierzy zawodowych), ponadto posiada 100 rycerzy ze swojej rodziny (elitarni żołnierze). Zygmunt oblicza siłę swojej armii dodając do siebie 10*1+2*2+1*3=17. Siła armii Zygmunta wynosi 17. Naprzeciw niego staje Sławomir z chłopskim powstaniem liczącym 1800 chamów. Sławomir oblicza siłę swojej armii 18*1=18. Sytuacja naszego rycerza nie wygląda zbyt dobrze.

Faza druga - konfrontacja
W tej fazie należy obliczyć siłę natarcia obojga armii. W tym celu każdy z walczących musi przetestować swoją wiedzę (taktyka). Rezultat testu dzielimy przez dziesięć. Następnie mnożymy go przez siłę naszej armii. Zwycięzcą zostaje osoba która posiada większą siłę natarcia. Siłę natarcia zawsze zaokrąglamy w dół. W przypadku remisu walczący wykonują testy jeszcze raz.
Przykład: Zygmunt przystępuje do bitwy. Jego wiedza (taktyka) wynosi 6, a modyfikator z inteligencji +1. Zygmunt rzuca k20, na kostce wypada 10. Siłę natarcia ustala więc licząc: (7+10)/10*17=28.9. Wynik zaokrąglamy w dół, więc siła natarcia armii Zygmunta wyniesie 28. Sławomir nie posiada wiedzy (taktyka), ale jest dość sprytny. Jego modyfikator z inteligencji wynosi +2. Sławomir rzuca kostką k20. Wypada 6. Sławomir oblicza siłę natarcia ze wzoru: (2+6)/10*18=14.4. Siła natarcia Sławomira wyniosła 14. Porównujemy wyniki obu walczących. Zygmunt zostaje bezapelacyjnym zwycięzcą. Żadna chłopska ruchawka nie powstrzyma walecznego rycerza!

Nowa umiejętność:
Wiedza (taktyka)

Ta umiejętność odzwierciedla twoje zdolności kontrolowania pola bitwy i dowodzenia armią.
Test: Test wiedzy (taktyka) wykonuje się aby rozstrzygnąć wynik starcia. Używa się wtedy 1/10 tego testu przemnożonej przez siłę dowodzonej armii. Test wiedzy taktyka jest zawsze przeciwstawny do analogicznego testu dowódcy przeciwnej armii.
Akcja: Żadna. Test wiedzy (taktyka) jest wykonywany automatycznie w chwili rozpoczęcia się bitwy.
Synergia: Jeżeli masz co najmniej 5 rang w wiedzy (tajemna) otrzymujesz premię +2 do wiedzy (taktyka) używanej, aby ustalić wartość bojową magów, magicznych bestii i smoków.
Jeżeli masz co najmniej 5 rang w wiedzy (natura) otrzymujesz premię +2 do wiedzy (taktyka) używanej, aby ustalić wartość bojową oddziałów zwierząt, baśniowych istot i smoków.
Jeżeli masz co najmniej 5 rang wiedzy (szlachta i władcy) otrzymujesz premię +2 do wiedzy (taktyka) używanej, aby ustalić wartość bojową oddziałów złożonych ze szlachty.
Jeżeli masz co najmniej 5 rang wiedzy (religia) otrzymujesz premię +2 do wiedzy (taktyka) używanej, aby ustalić wartość bojową nieumartych lub przybyszy.

Wiedza (taktyka) jest klasową umiejętnością wojownika, paladyna i arystokraty.
Ostatnio zmieniony ndz mar 17, 2013 4:13 pm przez Łodzianin, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód:
 
Awatar użytkownika
Nevin
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 341
Rejestracja: sob sty 07, 2006 2:04 pm

Zasady prowadzenia bitew

ndz kwie 14, 2013 1:23 pm

Suplement od WotC "Heroes of Battle" ma chyba to co chcesz. Możesz też spojrzeć do "Miniatures Handbook", chociaż w sumie "Heroes of Battle" już to zrobiło.
 
BartekChom
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 215
Rejestracja: pn sie 23, 2010 3:25 pm

Re: Zasady prowadzenia bitew

wt kwie 16, 2013 7:11 pm

Łodzianin pisze:
W D&D zawsze brakowało zasad prowadzenia bitew. Przedstawiona poniżej zasada może służyć za protezę. Nie jest zbyt rozbudowana i mam pewne wątpliwości co do przykładowych stworów w tabeli, więc proszę szanownych forumowiczów o pomoc w dopracowaniu pomysłu.

W sumie proponowałbym, zamiast szukać nowego sposobu, policzyć w standardowy sposób stopień wyzwania armii, pomnożyć przez jakieś trzy (żeby uniknąć sytuacji, że przez czysty przypadek ktoś wygrywa przy SW różniących się o 18 - ponad 500 razy silniejsza armia) i dodać jako modyfikator w przeciwstawnym teście taktyki.
 
Łodzianin
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 77
Rejestracja: sob lut 16, 2013 10:34 pm

Re: Zasady prowadzenia bitew

śr kwie 17, 2013 6:20 pm

Nevin pisze:
Suplement od WotC "Heroes of Battle" ma chyba to co chcesz. Możesz też spojrzeć do "Miniatures Handbook", chociaż w sumie "Heroes of Battle" już to zrobiło.


Dzięki, sprawdzę jak będę miał możliwość

BartekChom pisze:
W sumie proponowałbym, zamiast szukać nowego sposobu, policzyć w standardowy sposób stopień wyzwania armii, pomnożyć przez jakieś trzy (żeby uniknąć sytuacji, że przez czysty przypadek ktoś wygrywa przy SW różniących się o 18 - ponad 500 razy silniejsza armia) i dodać jako modyfikator w przeciwstawnym teście taktyki.


To także jest dobry sposób. Jedyny problem jest taki, że co potężniejsze stwory mogłyby rozkładać armie idące w tysiące. Z kolei w walce taktycznej każdy potwór nie posiadający redukcji obrażeń zostanie rozbity przez większy oddział chłopów z kuszami (co najmniej 1/20 oddziału trafi i zada jakieś obrażenia).

EDIT: Problem z modyfikatorem jest jeszcze taki - dobry taktyk (przy dobrym rzucie) mógłby rozwalić piekielnego czarta za pomocą chłopa (SW kolejno 20 i 1).
Ostatnio zmieniony śr kwie 17, 2013 7:34 pm przez Łodzianin, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód:
 
Awatar użytkownika
the czart
Fantastyczny dyskutant
Fantastyczny dyskutant
Posty: 1705
Rejestracja: pn lis 21, 2005 1:52 pm

Re: Zasady prowadzenia bitew

czw kwie 18, 2013 2:49 pm

Jedyny problem jest taki, że co potężniejsze stwory mogłyby rozkładać armie idące w tysiące

Co akurat pasowało by do realiów DnD. Jeśli wysokopoziomowa postać jest w stanie skutecznie zawalczyć z tysiącami słabych przeciwników, czemu potwory miały by być inne ?

Problem z modyfikatorem jest jeszcze taki - dobry taktyk (przy dobrym rzucie) mógłby rozwalić piekielnego czarta za pomocą chłopa (SW kolejno 20 i 1).

Uroki krytyków :) . Każdy doświadczony MG zapewne może przytoczyć co najmniej kilka -naście/set przypadków gdy obfitość wykulanych 20 zmieniała w śmiech walkę w zamierzeniu trudną i epicką.

Ale IMHO bitwy lepiej rozgrywać narracyjnie, nie mechanicznie. Nie ich wynik będzie, choćby i częściowo, ustalany poprzez działania uczestniczących w nich postaci graczy.
 
Łodzianin
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 77
Rejestracja: sob lut 16, 2013 10:34 pm

Zasady prowadzenia bitew

czw kwie 18, 2013 7:44 pm

the czart pisze:
Uroki krytyków . Każdy doświadczony MG zapewne może przytoczyć co najmniej kilka -naście/set przypadków gdy obfitość wykulanych 20 zmieniała w śmiech walkę w zamierzeniu trudną i epicką.


Jeszcze problem jest taki, że jeśli siłę armii potraktujemy jako modyfikator, to im większa bitwa (sumaryczne SW), tym mniejsza rola taktyka. W moim odczuciu jest wręcz przeciwnie.

the czart pisze:
Ale IMHO bitwy lepiej rozgrywać narracyjnie, nie mechanicznie. Nie ich wynik będzie, choćby i częściowo, ustalany poprzez działania uczestniczących w nich postaci graczy.


Tylko co, jeśli to gracze zostają osadzeni w roli np. dowódcy oddziału (choćby przez przypadek). Nie będą przecież latali na tyły wroga i sabotowali balisty. Mechanika (jak w każdym wypadku) pozwala po prostu w miarę obiektywnie rozwiązać konflikty.

Chyba jeszcze przemyślę ten system zaaktualizuję post gdzieś na dniach.
 
Awatar użytkownika
Kamulec
Administrator, Koordynator społeczności
Administrator, Koordynator społeczności
Posty: 2341
Rejestracja: sob lip 09, 2005 12:32 pm

Zasady prowadzenia bitew

pt kwie 19, 2013 1:48 pm

Ostatnio zmieniony pt kwie 19, 2013 1:49 pm przez Kamulec, łącznie zmieniany 3 razy.
Powód:
 
BartekChom
Częsty bywalec
Częsty bywalec
Posty: 215
Rejestracja: pn sie 23, 2010 3:25 pm

Zasady prowadzenia bitew

sob kwie 20, 2013 12:48 am

Nevin pisze:
Suplement od WotC "Heroes of Battle" ma chyba to co chcesz. Możesz też spojrzeć do "Miniatures Handbook", chociaż w sumie "Heroes of Battle" już to zrobiło.

W sumie ni liczę, że to kiedyś obejrzę, więc pewnie zbytnio się nie przydam przy zaawansowanej dyskusji.

Łodzianin pisze:
To także jest dobry sposób. Jedyny problem jest taki, że co potężniejsze stwory mogłyby rozkładać armie idące w tysiące. Z kolei w walce taktycznej każdy potwór nie posiadający redukcji obrażeń zostanie rozbity przez większy oddział chłopów z kuszami (co najmniej 1/20 oddziału trafi i zada jakieś obrażenia).

Faktycznie w takiej sytuacji wartość potwora rośnie liniowo (a nie wykładniczo) z liczbą PW, chociaż to chyba rzadki przypadek. Jeśli sytuacja jest jasna, można założyć, że testy nie mają znaczenia. ale faktycznie to problem.

Łodzianin pisze:
EDIT: Problem z modyfikatorem jest jeszcze taki - dobry taktyk (przy dobrym rzucie) mógłby rozwalić piekielnego czarta za pomocą chłopa (SW kolejno 20 i 1).

Po to jest mnożenie przez trzy. Przy różnicy SW równej 19 potrzeba modyfikatora +39 żeby razem ze szczęśliwym 20-1 dał wygraną. Remis to chyba wygrana lepszego.

Łodzianin pisze:
Jeszcze problem jest taki, że jeśli siłę armii potraktujemy jako modyfikator, to im większa bitwa (sumaryczne SW), tym mniejsza rola taktyka. W moim odczuciu jest wręcz przeciwnie.

Nie rozumiem. Jeśli czegoś nie pomieszałem, dwa razy większa armia to oba SW większe o dwa i taka sama różnica.
 
Awatar użytkownika
Tyldodymomen
Użytkownik zaawansowany
Użytkownik zaawansowany
Posty: 40
Rejestracja: śr lut 22, 2012 11:39 pm

Re: Zasady prowadzenia bitew

sob kwie 20, 2013 8:54 pm

Kontynuator d20 (Pathfinder) ma dwa całkiem dobre podręczniki, w dużej mierze kompatybilne z 3,5-> "Warpath" oraz wersję mniejszą, stworzoną na potrzeby kampanii Kingmaker, a dostępną w module "War of the River Kings" oraz dodatku "Book of the River Nations" ( w którym można także odszukać stosunkowo prostą mechanikę zarządzania i rozwijania własnego państwa). Oba modele są lepsze od tych proponowanych przez inicjatora tematu, sugeruję zajrzeć bo może się okazać że wyważamy tutaj otwarte drzwi.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości