Zwierzoludzie:
Notka odautorska: rasa ta generalnie przeznaczona jest do mojego, autorskiego settingu, którego temat założyłem tu:
http://forum.polter.pl/sam-d20-vt31464.html
Podejrzewam, że może jej implementacja w innych settingach może powodować problemy. Prosiłbym jednak o opinie.
O zwierzoludziach wiadomo niewiele. W prawdzie każde dziecko kojarzy ich wygląd, będący połączeniem ciała człowieka i (najczęściej) drapieżnego zwierzęcia, nie mniej jednak ich pochodzenie i geneza nie są znane. Sytuację dodatkowo komplikuje istnienie kilkunastu odmian, posiadających cechy różnych gatunków lecz uczeni nie wiedzą nawet, czy mogą się one krzyżować. Wiele wskazuje na to, że mioty zwierzoludzi mogą zawierać zdrowe osobniki o cechach gatunkowych swych rodziców (w tym innych zwierzoludzi oraz zwykłych śmiertelników) nie przenoszące dalej dziedzictwa rodziców.
Równie niewiele wiadomo o ich pochodzeniu... Podczas, gdy jedni utrzymują, że to potomstwo zniekształconych czarowników lub wyniki ich eksperymentów inni doszukują się w nich potomstwa osób dotkniętych przez wilkołactwo, wyniki krzyżówek ludzi z takimi istotami jak Zwierzaki, czy potężne, zwierzokształtne bóstwa i demony, a jeszcze inni uważają ich za ukarane (lub wynagrodzone) przez bogów ludzkie plemię lub nawet osobną, nieznaną dotąd rasę przybyłą z innego kontynentu lub nawet świata. Jako, że istnieją dowody wskazujące na prawdziwość każdej z tych hipotez należałoby przyjąć, że gatunek ten jest wynikiem nałożenia na siebie dużej ilości niezwiązanych ze sobą czynników, które ukształtowały go takim, jakim jest obecnie. Teoria amalgamatu – zdobywająca sobie w ostatnich czasach dużą popularność – tłumaczyłaby szaloną zmienność ich stad.
Sami zwierzoludzie natomiast uważają się za potomków duchów natury i odwiecznych mieszkańców lasów. Żyją w bardzo dużych związkach z przyrodą, wierząc, że są potomkami roślin i zwierząt.
Osobowość: Zwierzoludzie nie tylko wyglądem przypominają drapieżne, dzikie bestie. Charaktery większości z nich są dzikie i nieposkromione, gwałtowne, częstokroć brutalne i skłonne do przemocy. Owszem potrafią też zdobywać się na szlachetność, lecz daleko im do skomplikowanych, społecznych reguł rządzących ludzkimi społeczeństwami. Wydaje się, że większość z nich wyraźnie dzieli świat na członków plemienia i wszystkich innych, zawsze biorąc stronę swoich. Większość zwierzoludzi zdaje się w swych działaniach na instynkt, tylko starcy i mędrcy kierują się długotrwałym namysłem. Zwierzoludzie uwielbiają wolność i dziką przyrodę oraz brak jakichkolwiek, krępujących ich więzów. Obawiają się małych, zamkniętych pomieszczeń, tłoku, ludzkich zbiorowisk i miast, odczuwając w nich bardzo silny dyskomfort i próbując je opuścić przy pierwszej, nadarzającej się okazji.
Opis fizyczny: Zwierzoludzie istnieją w wielu odmianach, bardzo różniących się wyglądem. Każda z nich jest połączeniem człowieka i jakiegoś ssaka, najczęściej drapieżnego, choć na południu spotyka się także małpowatych, a gryzoniowaci również nie należą do rzadkości. Wydaje się jednak, że dominują psowaci i kotowaci. Ilość cech zwierzęcych oraz pochodzenie gatunkowe potrafią być bardzo różne – tak pod względem ilości jak i podobieństwa do zwierzęcych oryginałów. Podczas gdy u samice zwykle bardziej kierują się w stronę ludzi, samce obrośnięte są futrem i poruszają się na czworakach. Naturalnie zdarzają się wyjątki, a niektórzy zwierzoludzie płci męskiej są trudni do odróżnienia od ludzi.
Nie zmienia to faktu, że większość populacji to pół ludzi pół drapieżniki, u których cechy antroporficzne są nader rzadkie… Większość z nich – niezależnie od płci - obrośnięta jest sierścią, wyposażona w imponujące kły i pazury oraz średnio przyzwyczajona do poruszania się w pozycji wyprostowanej.
Relacje: Zwierzoludzie znajdują się dokładnie między światem ras inteligentnych i zwierząt, nie należąc do żadnego. Z jednej strony tworzą coś na kształt społeczeństwa, używają narzędzi i broni, z drugiej ich spojrzenie na świat jest skrajnie odmienne od naszego. Rozumieją pojęcie własności przedmiotów lecz już idea handlu sprawia im pewną trudność (poza najprostszymi wymianami towaru na towar), a skomplikowane reguły rządzące pańszczyzną, prawem do korzystania z lasów, podatkami i daninami są poza zasięgiem najbardziej obytych i najbardziej abstrakcyjnie myślących z nich. Są prostym ludem, prostszym i mniej skomplikowanym niż jakikolwiek inny.
Ta prostota spowodowała, że egzystencja zwierzoludzi z istotami tworzącymi bardziej skomplikowane społeczności jest nader trudna i układa się bardzo często źle. Słynni są z wypasania bydła na cudzych pastwiskach oraz łamania każdej umowy społecznej, na jaką natrafią, a którą nie da się wyjaśnić krócej niż w czterech zdaniach. Doprowadza to do licznych konfliktów… Zwierzoludzie są na przykład jedyną rasą, o której kronikarze odnotowali, że wypowiedziały jej wojnę niziołki.
Prawdopodobnie inne ludy dawno temu wytępiłyby zwierzoludzi, gdyby nie dwie rzeczy…
Po pierwsze nikt nie dysponuje tak doskonałymi środkami zagłady, by podjąć się unicestwienia całej rasy.
Po drugie zwierzoludzie są pożyteczni. Owszem, trudno nazwać ich lotnymi, zdyscyplinowanymi czy wiernymi, ale stanowią doskonałych myśliwych, świetnych zwiadowców, jeszcze lepszych łowców nagród i dość dobrych najemników. Hodują też dużo bydła, które często sprzedają, a że łatwo ich oszukać…
Charakter: Większość zwierzoludzi działa impulsywnie, emocjonalnie i pod wpływem chwili, rzadko planując długofalowo. To dziki, nieujarzmiony lud nie uznający żadnych granic i praw. Większość z nich jest Chaotyczna. Jednocześnie mało który z nich przejmuje się sztywnymi regułami moralnymi i światopoglądowymi, przez co większa część z nich pozostaje Neutralna.
Krainy zwierzoludzi: Zwierzoludzie żyją najczęściej w niedużych plemionach, liczących średnio pięćdziesiąt – sto głów. Niektóre z nich prowadzą osiadły tryb życia, trudniąc się rolnictwem i hodowlą zwierząt, znaczna większość to jednak pasterze, myśliwi i zbieracze, hodujący swe stada na bezpańskich łąkach, polujących, gdy tylko nadarzy się okazja, zajmujących się drobnym rzemiosłem, niewielkim handlem, oraz niegroźnymi przestępstwami. Zdarzają się w prawdzie plemiona agresywne, napadające na wioski i kupców, lecz są one domeną oddalonych obszarów i dzikich enklaw, szybko, bowiem zostają zniszczone przez siły odpowiedzialne za pilnowanie prawa na danym obszarze. Za to wielu z nich jest najemnikami, utrzymującymi się ze sprzedaży swych mieczy.
U podstaw nomadycznego trybu życia leży budowa ich ciał. Zwierzoludzie potrzebują znacznie większych ilości białka w diecie niż inne rasy, a ich przewód pokarmowy jest w mniejszym stopniu od ludzkiego przystosowany do przyswajania pokarmów roślinnych. Nawet samo uzębienie, typowe dla zwierząt drapieżnych utrudnia im spożywanie tradycyjnych posiłków. Z tej przyczyny prawie w ogóle nie uprawiają pól, a pokarm roślinny zdobywają głównie za sprawą zbieractwa i wymiany handlowej, sami skupiają się na pasterstwie. Ten sposób hodowli nie wymaga od nich posiadania stałych schronień, więc korzystając z okoliczności przemierzają krainy w poszukiwaniu wciąż nieogołoconych pastwisk dla swych trzód. Dopiero jesienią osiedlają się, przygotowując prowizoryczne schronienia na długie, zimne miesiące i gromadząc pasze dla swych trzód. Zwykle podówczas mieszkają w jednoizbowych, przypominających szałasy chatach. Schronienia te izolowane od chłodu zbieranymi niekiedy przez całe pokolenia futrami, oraz grubymi, wełnianymi tkaninami, a ogrzewanymi przez płonące w centrum, nieduże ogniska. Wiele klanów – zwłaszcza tych z bardziej cywilizowanych regionów – zaniechało tego zwyczaju, gdyż życie spędza na specjalnie przystosowanych ku temu wozach, a inne zatrzymują się – często od pokoleń – w jaskiniach i innych trwałych schronieniach. Opuszczają je wraz z wiosną, gdy tylko trawy wyrosną na tyle, by wykarmić ich trzody.
Religia: System wierzeń zwierzoludzi jest prymitywny niemal tak, jak cała ich rasa. Zwierzoludzie wierzą w duchy przyrody, będące przodkami ludzi, zwierząt i roślin. Twierdzą, że cały świat jest ożywiony, a każdy przedmiot posiada swą swiadomość i dusze. Zwierzoludzie oddają cześć drzewom i kamieniom, górom, rzekom, posągom przywódców innych ras oraz prymitywnym posążkom. Duchy z ich wierzeń są znacznie mniej potężne, niż bóstwa pozostałych ras. Co ciekawe zwierzoludziom udało się wpleść w swe wierzenia także kulty pozostałych gatunków, nie mniej jednak bóstwom przypisują drugoplanową rolę.
Język: Zwierzoludzie nie posiadają własnego języka. Zwykle posługują się stworzoną na swoje potrzeby gwarą mowy istot, z którymi kontaktują się najczęściej. Zwykle jest to Wyniosły lub Orkowy.
Poszukiwacze przygód: Motywacje zwierzoludzi – poszukiwaczy przygód są bardzo skomplikowane i często niezrozumiałe dla innych ras. Istoty te nie cenią sobie sławy ani rozgłosu, chyba, że wśród współziomków, nie zabiegają też o bogactwo… Drogocenne kamienie i złoto gromadzą tylko dlatego, że mogą wymienić je na użyteczne przedmioty: narzędzia, broń, żywność, ubrania, zwierzęta, często więc oddają za bezcen to, co inni uważają za fortuny. Najczęściej ich łowcy przygód poszukują wrogów swych plemion, odbywają rytualne wędrówki lub starają się znaleźć nowe miejsca, przez które ich szczepy mogłyby wędrować.
Cechy rasowe:
• Zręczność +2 Charyzma -2: Zwierzoludzie są zwinni, przystosowani do szybkiego poruszania się w naturalnym środowisku, niestety raczej słabo radzą sobie poza nim, zwłaszcza, gdy mają do czynienia z innymi rasami.
• Rozmiar średni
• Bazowa szybkość: 12metrów
• Kły i Pazury: wszyscy zwierzoludzie posiadają kły i (lub) pazury, choć niekiedy są one szczątkowe. Udane trafienie w ataku bez broni wykonane przez zwierzoczłeka powoduje zadanie 1k6 ran.
• Futro: Każdy zwierzoczłek porośnięty jest mniej lub bardziej gęstym futrem. Otrzymuje on premię +2 do wszystkich rzutów przeciwko efektom wynikającym z niekorzystnej pogody.
• Węch: Zwierzoludzie posiadają niezwykle wyczulony węch. Zwierzoczłek z Roztropnością 11+ może wybrać Węch jako atut.
Posiadająca ten Atut istota wykrywać przeciwników (darmowa akcja) w promieniu 9 metrów. Jeśli wiatr wieje od strony wroga zasięg wzrasta do 18 metrów. Jeśli przeciwnik nie znajduje się pod wiatr promień spada do 4,5 metra. Zwierzoczłek może wykrywać silne zapachy – takie jak dym lub gnijące śmieci – na obszarze dwa razy większym. Bardzo silne, jak odór skunksa wyczuwane są na odległość trzy razy większą.
Zwierzoczłek wykrywa obecność innej istoty, lecz nie potrafi wskazać jej dokładnej lokalizacji. Ustalenie kierunku, z którego dochodzi zapach jest akcją będącą odpowiednikiem ruchu. W odległości 1,5 metra od źródła zapachu węszący jest w stanie wskazać je dokładnie.
Przedstawiciele tej rasy z atutem Węch może tropić za pomocą zmysłu powonienia, jeśli wykona udany test Roztropności w celu odnalezienia lub podążania za śladem. Typowa ST dla świeżego tropu wynosi 10, zwiększa się ona lub zmniejsza w zależności od intensywności tropionego zapachu, liczby śledzonych istot i świeżości śladu. Za każdą godzinę, jaka upłynęła od pozostawienia go ST wzrasta o 2. Pod innymi względami zdolność ta działa jak atut Tropienie. Na Zwierzoczłeka tropiącego węchem nie ma wpływu rodzaj terenu ani kiepska widoczność. Woda, zwłaszcza płynący strumień itd. niszczy trop.
Zwierzoczłek z atutem Węch może identyfikować znajome zapachy tak, jak ludzie rozpoznają znajomy widok czy wygląd.
Fałszywe, intensywne wonie mogą łatwo ukryć inne zapachy. Obecność takiego zapachu całkowicie uniemożliwia wykrycie bądź identyfikacje istot, a bazowe ST testów Tajników Dziczy wykonywanych w celu tropienia rośnie z 10 do 20.
• Zwierzęca natura: zwierzoludzie są źle przystosowania do życia w cywilizowanych regionach, lepiej czują się w lesie. Otrzymują premię rasową +2 do testów Cichego Poruszania Się, Postępowania ze Zwierzętami, Tajników Dziczy, Ukrywania Się i Wspinaczki. Jednocześnie otrzymują karę rasową -2 do testów Fałszerstwa, Odcyfrowywania Napisów, Otwierania Zamków, Rzemiosła, Stosowania Liny i Unieszkodliwiania Mechanizmów.
Dodatkowo w terenie miejskim Zwierzoludzie otrzymują karę – 2 do testów Blefowania, Dyplomacji, Nasłuchiwania, Szacowania i Zauważania, gdyż panujący tam harmider zanadto drażni ich zmysły.
• Automatyczne języki: Wyniosły lub Orkowy. Języki premiowe: dowolne. Zwierzoludzie spotykają się z większością kultur i porozumienie z nimi jest dlań nader łatwe.
• Ulubiona klasa: Tropiciel.
Notka odautorska: rasa ta nie przypomina za bardzo Nezumi z Krain Wschodu?